Xserver-xorg gebruikt meer videogeheugen dan vroeger ?
Jurgen Defurne
2009-11-21 15:51:47 UTC
Is er iemand die mij kan helpen met het volgende probleem ?

Ik heb hier een oude laptop, die vrij goed draait voor wat ik wil
doen, nl. wat software ontwikkeling rond Common Lisp en bug-tracking
met trac.

Nu is er blijkbaar een wijziging gebeurd in de Xorg servers bij de
overgang van Debian etch naar Debian lenny, waardoor Xorg meer
videogeheugen nodig heeft voor dezelfde resolutie. Waar ik tot Debian
etch een resolutie had van 1024x768 bij een kleurdiepte van 16 bits,
heb ik nu maar meer 800x600, en wat ik ook probeer, ik kan de
instellingen die door de X server worden gebruikt niet overstemmen,
hij blijft mij 800x600 geven.

De video chipset is een trident Cyber 9397 chip, met een TFT paneel
met een pixel clock tussen 12MHz en 170 MHz. Ik zie wel dat hij een
default hsync van 31.50-37.90 kHz gebruikt en een default vsync tussen
50 en 70 Hz. Misschien is het TFT paneel tot meer in staat en is het
mogelijk om mijn synchronisatie uit te breiden ? Maar hoe dan ook,
vroeger werkte de auto configuratie goed, nu in feite niet meer.

Mvg.

Jurgen
tjoen
Kijk in de Xorg.0.log
user
2009-11-23 13:24:36 UTC
Post by Jurgen Defurne
[...]
Met lxde had ik zonder meer 1680x1050. (16Mb scherm)
(maar ik mistte in die lxde wel wat configs etc om met mijn apple /kde/
gnome achtergrond verder te blijven erbij..)

die lxde is gebaseerd op debian...

dpkg-reconfigure xserver-xorg ??

PS: weet je waarvoor ze plots 192Mb en meer videogeheugen nodig hebben??

Iemand zal zeggen: voor triangulatiemethodes, een andere: zeker niet om meer
te verkopen. Of om de cpu te ontlasten stuur je grafische cmds naar de
schermkaart.
(SCSI versus ide: om de cpu te ontlasten stuur je cmds naar de schijf. Je
moest in 1985 geen windows-Apple kopen, als je net zo goed ZELF cmds kon
geven naar je schijf ;-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Triangulation (vooral voor spelletjes scenes,
zie de rotsen)

(t'is weer voor algoritmen en datastructuren)

Ik heb nog papers liggen die van 1991 dateren, "open source",
eurographics.org etc Als een onderzoeker plots geen zin meer heeft om
spelletjes te spelen, moet ie gepensioneerd worden door een ideologische
draak.
http://shortwave.tk